shefa

שפע

אנו נוטים לחשוב כי השפע והאושר מקורם חיצוני בלבד. אך מסתבר, כי גם לנו חלק לא מבוטל בהבאת האושר והשפע אל חיינו.

אנשים קשורים לחפצים, מקומות ואנשים. הם מפחדים לאבד אותם כי יחד איתם יאבדו את הסטטוס שלהם. החפצים שיש לנו, האנשים איתם יש לנו קשר, המעמד שלנו, הם האומדן לשווי שלנו. וכך אנו מעבירים את ימינו וחיינו ברצון לעוד ועוד חפצים, לעלות בעוד מדרגה בסולם המעמדות והסטטוס וכו'.

אין שום רע במטרות. כשיש לנו מטרה להשיג אנחנו זזים ומתקדמים. הבעיה היא כשאנו חושבים שמה שאנחנו  צריכים ורוצים זו האמת. הבעיה היא כשאנו חיים את העתיד, בו נזכה, אולי, במה שאנחנו חפצים, ושוכחים ומזניחים את ההווה. "כשיהיה לי מטבח חדש, כשאצליח להשיג את המטרה הזו, אז אהיה שמחה, אבל בינתיים, שנה, שנתיים, חמש, אני יכולה להיות חסרת ביטחון, מדוכדכת ועוד.

שפע אינו מילה נרדפת לכסף. העושר והעוני, השפע או הצמצום זה בתוכנו. זה לא בבנק, לא בארנק, אלא בתוכנו פנימה. כי הרי כשאני כל כך רוצה משהו, וחיה רק את העתיד בו יהיה לי אותו, אני מבטלת את כל מה שיש לי עכשיו, גם אם מדובר בהרבה.. וכך אני בעצם אומרת שכל מה שיש לי עכשיו זה כלום. זה לא בעל ערך לעומת הדבר שאני רוצה להשיג. מה שאומר שזו אני שבעצם מבטלת את כל הטוב שיש לי כרגע..

ממחקרים עולה כי 99% מאוכלוסיית העולם סובלת מבעיות של התמכרויות. זה נשמע נתון מוגזם, אבל אם נעצור רגע ונחשוב נבין ש-99% מאוכלוסיית העולם סובלים מהתמכרות לכסף.. מה שחשוב שנבין זה שלקב"ה יש הרבה דרכים להרעיף עלינו שפע, השפע לא חייב להגיע בצורה של כסף. לקב"ה דרכים רבות להביא לנו מה שנקרא אושר נובע, אושר שלא נפסק, אושר שלא נמדד והאושר הזה יבוא תמיד ממקור אחד מאד חזק. מקור האמת.

ומה היא האמת? האמת היא שהקב"ה נותן לנו לא מה שאנחנו רוצים אלא מה שאנחנו צריכים. פעמים רבות הרצון שלנו ורצונו של הקב"ה לא נפגשים. וזאת העבודה שלנו.

העבודה היא חלילה לא להשבית את הרצון. לרצות זה בסדר. אבל להיות במקום בו אנחנו מניחים בפני הקב"ה את הרצון שלנו ולהגיד: ריבונו של עולם, אני מניחה את הרצון שלי לפניך ואתה יודע מה טוב בשבילי. אתה יודע מה נחוץ עבורי ובזמן שלך!

זכור לי שבתור בחורה בעלת תשובה לקח לי זמן עד שהתחתנתי. ופעם, ברגע של לחץ שלחתי מכתב לרבי מליובאוויטש וכתבתי לו שמפעילים עליי לחץ גדול להתחתן אבל זה לא מסתדר. הרבי כתב לי שהוא יתפלל עליי ויזכיר אותי על הציון בעת רצון!. מהתשובה הזו  למדתי משהו חשוב שלכל דבר יש עת רצון. כשאנו נמצאים במצב של דחיפות ודחיקות זה לוקח מאיתנו את ההווה. לוקח מאיתנו את הטוב שיש לנו כרגע. וכשאנו מפסיקים לראות את הטוב העכשווי אנו מצמצמים את האושר. את השפע. וכשאנו ללא תחושה של שפע אין בנו נדיבות. וכשאנו לא נדיבים אנו לא רוצים לעזור לאחרים כי כשאנו לא נדיבים אנו עסוקים בתחושת רעב עצמית ותחושת ריקנות. תחושה של אין. וכשאין לי איך אני יכולה לתת לאחרים?

כדי להיות בשפע, כדי להיות מאושרים צריך לדעת כלל גדול: שמחה מושכת שמחה. דומה מושך דומה. אושר ושפע זה לא כסף זה לא הישגים. אושר ושפע זו תחושה ואם אני חיה כאדם שהשפע פגש ונגע בו אז זכיתי.

הייתי רוצה לסיים בסיפור שהשאיר עליי רושם גדול. לפני כמה שנים התפוצצה בארצות הברית פרשיית הונאה גדולה בה הואשם איש עסקים בשם ברנרד מיידוף הורשע בהונאת כספים בהיקף של כ-65 מיליארד דולר. אנשים רבים נפלו בפח כשהשקיעו אצלו את כספם והובטחה להם תשואה של 25%. לאחר שהורשע וכבר ישב בכלא קיבל מיידוף מכתב תודה מאחת הנשים אותה הפיל בפח ונשארה בגללו חסרת כל. במכתב כותבת לו אותה אישה, "תודה לך מיידוף, אני חייבת לך את חיי". היא ממשיכה ומספרת איך היא ובעלה, זוג פנסיונרים נחשף להבטחה של מיידוף והחליט שזו הדרך הטובה והבטוחה בשבילו לעשות עוד ועוד כסף מהכסף שכבר יש להם. הם מכרו את ביתם, הוציאו את כל חסכונותיהם  והפקידו בידיו 4 מיליון דולר!!. כל רכושם. הם התכוונו לשכור בית ולחיות מהתשואה המדהימה שהובטחה להם.

ואז, התפוצצה הפרשיה הזו והם גילו שנשארו חסרי כל! כל רכושם עלי אדמות ירד לטמיון. ללא בית. ללא פנסיה. ללא מקורות הכנסה וללא יכולת, בגילם, להשתכר. וכך, מתוך צער גדול מצאה את עצמה אותה אישה צועדת יום יום ברחובות במשך שעות ארווכות כדי לרוקן את הכעס, התסכול ומפח הנפש שהיה לה. אבל אז, יום אחד, היא הבינה משהו מאד גדול. היא הבינה שהיא חייבת לו תודה. מה שהיא הבינה זה שאם היום, היה בידיה כל הכסף שלה, אבל היו אומרים לה שכדי לראות שוב את חיוכו של בעלה, או את ילדיה, או את פריחת העצים, השמים וציוץ הציפורים היא תצטרך לעבור ניתוח מאד מורכב ומסוכן שגם יעלה לה 4 מיליון דולר, הרי וודאי שהייתה נותנת אותם את כל כספה בלי להסס! והנה, עכשיו, ללא צורך בניתוח מסוכן ומורכב היא יכולה לראות את כל אלה והכל בזכות מיידוף! "לקחת ממני 4 מיליון דולר" היא כותבת לו "הוצאת אותי מאזור הביטחון שלי וגרמת לי לראות כמה אושר יש לי. כמה אני עשירה. ועל כך אני חייבת לך תודה!